Race nr 1 2015 Sandsjön 10 jan

Nya förutsättningar med dubb i bakdäcket med allt vad det innebär!

Banan lades och stakades på fredagen som arrangör tillsammans med WR1 det var lite kvar på banan pga det töande vädret dagarna innan. Fin kärnis 20cm men med lite vatten och dubbelis på vissa platser.

Lördag morgon och förarmöte kl 09:30, tyvärr bara 7 team på plats vilket gjorde att vi bestämde att det skulle bli två lika grundomgångar med 6 startande/heat.

Alla utom GB och AR hade dubbat bakdäck vilket också kontrollerades innan start (15 dubb på ett A4 pappers längd)

Första starten går bra jag kommer iväg absolut bäst och ligger först i spåret men inte så länge....
WR1 kommer på yttern i 3 böjen och bara rinner förbi..... dom har fått till ett kanon bakdäck vilket ger fantastiskt bra grepp!!! Jag kommer in 2:a i byte och det håller Fille in i mål!!!!!

Fortsättningsvis i grundomgången ömsom vinner vi heaten eller kommer 2:a efter WR1, några heat blir det lite man man racing och lite platsbyten.....

Snö och vind kommer och sätter oss alla förare på hårda prov ca 15 cm snö och stark vind gör det stundtals nästan omöjligt att se banan. 

Under dagen kör några sönder sina maskiner och till slut står 6 team i Finalen som nu skall köras utan dubbdäck bak och vi får hjälp av publiken med dommarsysslan STORT TACK!!!

Nyplogad bana!

Finalheat
Nr 1 
Jag hittar ett perfekt drag och fäste och jag sticker iväg snabbast och drygar ut försprånget så Fille kan defilera i mål... 4:a friska poäng!!!

Nr 2 
Starten går och jag får för bra fäste och jag åker på bakhjulet men blir tvungen att släppa ett ögonblick och jag är inte längre först ut i spåret.....växlar 2:a och Fille håller placeringen i mål. 2p

Nr 3
Totalt misslyckad start, hittar inget grepp alls och växlar 3:a och Fille håller placeringen i mål. 1p

Nr 4
Jag kan inte riktigt koncentera mig vid startögonblicket och kan inte hitta grepp no för att komma iväg bra! Fille kör omkull i alternativet...... osv. En repris på heat 3 :-( . 1p

Nr 5
En något bättre start och en andraplats i mål. 2p

Nr 6
Ytterligare en misslyckad start, hittar inget grepp och växlar 2:a. Fille kör omkull igen i alternativet och tappar en placeringen in till mål. 1p

Stort tack till alla som gjorde dagen till en kul och innehållsrik race dag!!

1:a AR     21p
2:a BBR   11p
3:a WR2  6p

 

NÄSTA RACE 
Östersjön 24/1

 

Inga Race 2014 pga avsaknad av is :-(

Hoppas att nästa vinter kommer att ge bättre förutsättningar!!!

 

Race nr 3 2013 Östersjön  16 feb:

Fuktig luft och noll grader gör att isen ger ett bra fäste!!!
Tuff första grundomgång och lite skruvande, tändinställning och lite bestyckning av förgasare och lite bättre för varje justerng :)

Andra grundomgångnen med bra flyt och några fullpoängare och till slut 24p totalt i grundomgångarna och direktkvalicering till A-final!

A-final och alla fullt laddade till start!
Bra starter men inte riktigt den motorkraft på toppregistret som normalt skall in finna sig :( så vi var inte först ut på banan mer än ett fåtal gånger.
Totalt 11p och 2:a hack i häl efter AR, lite mer flyt med mötande och spårval så kommer vi sätta fler fullpoängare och återigen ta första platsen!!!

Riktigt kul bana Tack till WR2!!! Sanbb, enkel och lite farlig :)

1:a AR (22p)
2:a BBR (11p)
3:a WR2 (7p)

Totalt 2:a i serien endast 1p efter!!!!
Till sesångens sista race Hosjön 2 mars kommer det vara filande och justerande så att allt funkar felfritt!

Hoppas vi ses på Hosjöns is när det skall göras upp om slutsegern!!


Race nr 2 2013 Östersjön  2 feb:

Mycket förberedelser inför race denna gång oxå Ramlagerbyte osv :(
Tungt race med massor med meckande på isen........
Inget tycktes ge resultat......
Slutligen behövdes tändning justering för att få hyfst snurr på motorerna men då tyvär med lite fel förgasarbestyckning :-(

Slutligen till A-final efter att kört in som 2:a i B-finalen massor med meckande.......

Lyckades komma iväg bra i första heatet i A-finalen och höll undan och växlade först och tot 3 pinnar i första heatet!
Några enstaka pinnar ytterligare innan slutheat och målgång summa 8 poäng!

1:a AR (17p)
2:a BBR (8p)
3:a SUP (6p)
4:a WR2 (6p)

 

 Race nr 1 2013 Sandsjön  12 jan:

Mycket förberedelser inför första racet men tillslut två raceklara maskiner sent in på natten till Racedagen!!!
Phille hade lite problem med halsont och förkylning tidigare i veckan men tillfrisknat någorlunda men inte helt frisk.

Lördagens race började med blygsamma heatplaceringar och mindre justeringar för att få upp lite högre fart! Efter några däcksbyten och ytterligare justeringar börjar vi ta säkrare heatpoäng och det börjar flyta på riktigt bra!! Inga första spår ut från startrakan tyvärr :(
Riktigt tuff första grundomgång med toppen av förra säsongens team som motståndare och som bäst 2:a placeringar, lite bluddrande motor på högrevarvtal men bra kraft på lågregistret.
Grundomgång två gav säkrare 2:a placeringar och även först bytes poängen, 1:a vilket gav den första fullpoängaren och tillslut kvalificerad till A-final som 4:a i grundomgången med 17 poäng.

Lång men spännande väntan i mörkret under B-finalen och slutligen TA och WR1 vidare till A-finalen!!!

A-finalen med snabb bana och alt djupare spår.......
Nu skulle allt klaffa och prestationerna vara på topp.
Första startspåret nr 4 och bra fart ut på banan och 3 poäng!!!
Några riktigt bra starter la grunden för fler poäng och bra flyt i körningen.
Riktigt tät racing i mörkret med full gas på 5:ans växel i hög hastighet är häftigt, spännande och sjukt kul!!!
Inför sista heatet hade Black Bull Racing ledningen med 2 poäng före Amazing Racing och det fanns mycket nerver med i spelet...
Bra start från spår 3 och ledning ut på banan nu med snabba djupa spår. Knapp ledning in i byte och nu börjar ett nervkramande slut på det sista heatet.... tuff och snabbt med uppgörelsen längst bort på banan och efter flera växlingar på sista halvan av sista varvet tar vi 3 poäng och slutar som totalvinnare på 17 poäng!!!

Summering:
Placering 1:a och en fantastisk racedag blygsam start men avancemang till slut!
Bästa prestationerna i A-finalen och vi presterar snabba varv när det är spårigt och mörkt!
Maskinerna behöver lite justeringar till nästa race för att få ut lite mer på toppen.
Sista race förra året var det motigt och allt strulade, det här var motsatsen och det känns som om vinden har vänt!

2:a AR och 3:a WR2 GRATTIS
Nu laddar vi inför nästa race!!!!

Tack till alla som var där och gjorde oss sällskap!!!!

 

Uppdatering 26 november Optimeringar

Nu kommer ismaskinerna att få sig en grundlig översyn!!
Omportning av 90cc cylindern ny kolv i 75cc och en axtra motor till skall monteras ihop.
Modifiera avgassystemet till 90cc och även förstärka kopplingen och justera tändningen!
Nya svinglagringar, gaffel tätningar skall bytas , nya däck skall special förberedas......
Det skall bli kul att få ställa upp på startlinjen med maskinerna i topptrim!!!

Racen kommer att vara som förra vinten vecka 2,5,7 och 9 så boka dom lördagarna!!!

 

Uppdatering 9 november Race möte

Snart kan dagarna börja röknas ner till racestart!! Nu på söndag är det träff i dunkers verkstan!!

Nu skall det snart bli is på sjöarna och Kung Bore klär vår omgivning i vit vinter skrud :-)

 

Uppdatering 23 augusti: Race känslor

Nu kan man känna att sommaren börjar gå mot sitt slut  och kallare luft kommer till oss och genast börjar man tänka på isracing!!!!
Koppling, avgassystem, framgaffel, hjullager och flera nya delar skall monteras :-)

 


Uppdatering 25 mars: Nya delar

Nu har den nya kolven kommit från USA som ersättning till den skadade till Gilardoni 74cc cylindern. Den nya Vertex kolven vägde 10 gram mindre och är ytbehandlad så det blir en uppdatering i förhållande till tidigare. Återstår att byta ut veven pga vevtappslagret är helt slut och givetvis vevlager osv. Lite putsning av cylinderloppet och toppen sen ihop med grejerna igen!!!! 
90cc motorn skall få lite kärlek snart.... Kopplingen skall blästras,  tändomställning, nytt avgasbygge.....



Uppdatering 6 mars 2012:

Du är racesesången över för i vinter och det är dax att summera, återkommer med det senare, med sesångs avslut då det ev kan bli ett bonus race nu när det kallt igen!

En hel del modifieringar som skall göras till nästa vinter!!
Det gick ju hårt åt teamets maskiner race 3 och 4 samt att det skall rustas lite oxå!!!
Koppling, svinglager, avgassystem, tändningsjustering, bygga ihop en motor, bygga en cylinder med nicasil (99 cc)!
Nya däck och en grymm överaskning ;-)... som tur är det några månader kvar till nästa start!
Jag skall försöka uppdatera med bilder och filmer under arbetets gång!



Race nr 4 2012 Sandsjön  3 mars:

En hoppfull dag att se fram mot med en 2:a plats i totalen och tillsynes fungerande maskiner.
Hoppsan, Polisen hade nykterhetskontroll i Malmköping och då även kontroll vad som finns på släpkärran och surrningen men allt var i sin ordning även om det var stort intresse vad som egentligen fanns på släpkärran :-)  vad säger man!!??

Racet startade sämsta tänkbara med att kedjan hoppade efter 2 varv = skruva :-(
Tyvär höll det i sig och Fille fick inte många varv i grundserien.
Var lite tveksam till att plåga den nya motorn då den slirar på kopplingen och inte riktigt inkörd utan vi försöker få ordning på första maskinen men utan att riktigt lyckas....... till slut konstaterar jag att svinglagringen är slut och det blev till att spänna kedjan hårt för att den skall hålla sig på plats.

Det blir endast några få pinnar i protokollet i grundserien vilket gör att vi måste satsa för fullt i B-finalen för att gå vidare! 

I B-finalen börjar det kännas lite bättre och fart börjar finns där och sista heatet ger full poäng!
1:a i B-final och kvalificerad till A-final!!!!!! Phille höll fin fart och plockade placeringar efter halvdana starter från mig!

A-final och fajt om varje poäng!! Inget riktigt flyt i körningen och hårt motstånd gav oss 4 poäng och en 4:e placering.
Inte någon topp prestation från mig med två vurpor och gashäng osv....

Summering:
Placering 4:a och en fantastisk racedag men för BBR med massor med maskin strul och körning blev naturligtvis påverkad av det. Jag brukar kunna vara startsnabb men denna dag lyckades jag inget vidare, endast 2 ggr var jag först ut ur första böj.
Om det har gått bra någon gång förut så är det den totala motsatsen denna dag, inget stämde så det är bara att se framåt och vänta på när det vänder för det måste det göra!!!

1:a AR, 2:a TA och 3:a WR2 GRATTIS till er alla, gör er beredda för till nästa säsong då kommer vi väl förberedda med fullrigade maskiner, det kan jag lova!!!!

Tack till alla som var där och gjorde oss sällskap!!!!

Uppdatering 2 mars 2012:

Problem med nya cylindern som nöp vi inkörningen men efter lite justeringar gick att få ordning på!!
Riktigt bra effekt men tyvär slirande koppling som följd.
Punkterinen lagad och ny bensin i dunken!!
Det som tyvär inte är fullt laddat inför race är jag, sömnen fick minskas......

 

Uppdatering 29 feb 2012:

Nya 90 cc motorn uppstartad och det lät och såg mycket bra ut!!!!!!
Skall lägga upp bilder!!
Det skall göras justeringar och det nya avgassystemet skall optimeras med ljuddämpare osv.
På fredag blir det inkörning och lite tester!! 
Hoppas att det blir race på Lördag :-)


Uppdatering 27 feb 2012:

Nu är det nära med uppstarten på nya 90cc!!!
Små justeringar av portningen, fin horning och anpassningen av avgassystemet innan inkörning :-)
Det ser ljust ut inför Lördagens race med minus på fredag natten :-)





Uppdatering 22 feb 2012:

Nu är den nya 90cc anpassad till den nyrenoverade motorn och det ser riktigt bra ut!
Portning blev väldigt bra! Avgassystemet är anpassat och det skall bli kul att starta
upp maskinen. Planen är att få igång och köra in cylindern tills sista racet 3 mars
om det nu finns någon is!!

 

 

Race nr 3 2012 Östersjön 18 feb:

Till en början kallt men senare regn och varma men kylande vindar med endast 11 Team på startlinjen!
Togge hade lagt ned ett fenomenalt arbete på banan med flera plogningar pga nederbörden.
Kanon bra bana!!! Tack för det Togge!!

Det var hårt motstånd i första grundserien och det tillsammans med lite olika test av däck gjorde
att det inte blev mycket poäng. Grundserie två hade vi lite bättre flyt och började hitta rätt 
men nu började maskineriet strula i stället. Glappande bakhjulslager gjorde att det inte längre
går som på räls.....

I grundseriens sista heatet stod det klart att vi var tvungna att ta 2 poäng för att gå direkt till A-final,
jag kom iväg bra och var i ledning men då tappade plötsligt motorn orken det var bara rulla in i
depån utan poäng!! Ingen kompression i motorn så det var bara att byta bakhjulet till Bullit 2
och värma den till B-finalen.

B-finalen började bra i starten på första heatet men efter 2 varv hoppade kedjan och åter till
depån utan poäng :-(
Resterande 4:a heaten i B-finalen blev full poängare total 16p och kvalificering till A-finalen!

A-final med Bullit 2 kändes att det inte var fullt samma klipp i maskinen och det var hårt
motstånd och det blev flera 4:e placeringar. Ett av heaten blev kaotiskt då AR åkte in för byte
ett var för tidigt och flera blev in lurade med giningar på banan med diskvalificeringar som följd,
det gäller att ha koll på sig själv och köra där efter :-)
Inför det sista heatet hade vi möjligheten att nå 4:e platsen och var då vi tvungna att ta minst en
poäng och det var inte förens målrakan var avklarad som det stod klart med 4:e platsen!!!!!!!

Summering:
Slutplacering 4:a och körning om poängen in i det sista A-finalheatet om place 2 och 4,
tyvärr på 2:a moppen.
Skuret vevstakslager och havererad kolv, punkterat framhjul, trasigt bakhjulslager,
hoppande kedja, spräckt bakskärm :-(
Hmmmmm....... det var helt enkelt inte BBR:s dag denna dag....
men ändå fantastiskt kul racing och supertrevlig "AFTER RACE" som avslutning på dagen!!
AR stod för uppvisningen med 24/24 poäng i A-finalen Grattis!!
WR2 lyckades äntligen med att hålla fart ända in över mållinjen och ta 2:a platsen
framför TA........tät racing dom emellan, Grattis!!!!

Tack till er som trotsade det ruggiga vädret och gjorde oss sällskap på isen!!!!

Ett extra stort tack till de närmaste stöttare som bistod med hjälp!!! 

 
 

Race nr 2 2012 Hosjön  4 feb:

Kallt! -13 grader men med en finfin bana och strålande solsken!
Bra fäste då det frusit fast ett lager snö på isen, jämt och hårt. Nytänkande med bana med
två-spårsböjar, egetval av bana under en kortare del!
Spännande start och två-spårsböjarna fungerade som tänkt "bra banläggaren"!!

Grundserierna startade och för dagen ett nytt bakdäck visade sig ge fenomenalt
fäste och poäng plockades i flera heat!
Grundserie 2 nästan utan att tappa poäng alls 19 av 20 möjliga och direktkvalificerade till A-final!!!!

KALLT KALLT KALLT i väntan på B-finalens 1 & 2 som "runners up" till A-final!

A-finalen startade kollosalt bra och Gileran höll hög fart på banan! Finalteamen fajtades om poängen men
Black Bull Racing drog det längsta strået gång på gång!!!
Efter det 4:e heatet stod det klart att SEGERN var bärgad!!!!!
Summeringen i A-finalen var sagolikt bra med 23 av 24 möjliga poäng för BBR.
Tvåa TA Racing och på tredjeplats Amazing Racing.

Utmärkt resultat i de sista 10 heaten med 8 fullpoängare!!
Philips debut var exceptionell och imponerande!! Snabbt hitta rätt på Gileran och att ta till sig tips och trix
och köra riktigt bra trotts denna något annorlunda isracingen. Grymt kul seger!!! Tack!! 

 

Race nr 1 2012 Sandsjön 14 jan: 

Banan var till en början blank och svårkörd efter som att det varit milt i veckan innan.
Starten blev försenad rejält pga prepp av banan men med isrivaren (ombyggd jordfräs) och lite vatten
på isen så blev det okej/bra förutsättningar för race!
Grundserierna rullade på och teamet lyckades tillslut efter hjulbyte få till 2 pinnar i protokollet och sen följde B-finalen.

B-finalen gick bättre samtidigt som banan böjar tappa lite med spår som följd och riktigt snabba heat.
Det börjar bli riktigt mörkt och alla kör med lyse på de sista heaten i B-finalen.
B-finalen kortas till 4 heat och BBR (Black Bull Racing) vinner B-finalen och kvalificerar sig till A-final!!

A-finalen börjar riktigt bra med en växlingspoäng och andra plats (3p) heat 1 och heat 2. 2 poäng och det är 
riktigt hårt om poängen.
Innan bytet på 4:e varvet missas nästan alternativ spåret och en vurpa är ofrånkomlig och poänglöst i heat 3.
Sista 4:e heatet blir en miserabel start och sist ut från startrakan vilket senare inte går att köra upp utan
även sista heatet poänglöst.

Summeringen i A-finalen var en rysare med 3 team (2,3,4) på samma 5p.
Inget gick att göra åt Amazing Racing bara att gratulera till segern men med minsta marginal 
Black Bull Racing på andraplatsen och TA Racing på tredjeplats.  
Tack till gästföraren Alex som inhoppare fullföljde dagen ärofullt!

 

d

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)